Uber in Brussel illegaal volgens rechter, bedrijf riskeert dwangsommen tot 1 miljoen euro.
De rechter bepaalt dat enkel chauffeurs die over een taxilicentie beschikken, en dus ook een lichtbak bovenop de wagen hebben, effectief taxiritten in de hoofdstad mogen uitvoeren. De gerechtelijke beslissing dateert al van december. De dwangsommen bedragen 10.000 euro per partij en per vastgestelde inbreuk.
Het vonnis van de stakingsrechter bevestigt een eerdere beslissing die in september 2015 uitgesproken werd en waarbij UberPop verboden werd als taxidienst. De diensten van UberPop werden toen verboden, omdat de chauffeurs niet over een taxilicentie en dus een lichtbak op het dak beschikten. De rechter stelt nu dat eender welke dienst die betaalde ritten aanbiedt, hieronder valt. “Het bevel tot staking is aldus geenszins beperkt tot een welbepaalde dienst. Het bevel kan in tegendeel van toepassing zijn op eender welke dienst van Uber, van zodra het een taxidienst betreft”, klinkt het.
Uber X?
Toch is er nog enige onduidelijkheid over het feit of Uber X een taxidienst of een limodienst is. Voor de limodiensten gelden namelijk andere licenties. “Of Uber X al dan niet een taxidienst verleent, dan wel een dienst inzake verhuur van een voertuig met chauffeur, is een interpretatie die in het kader van de uitvoering van het vonnis enkel de dwangsommenrechter toekomt.”
Het bedrijf Uber wilde niet reageren tegenover de krant. Op het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) zegt men “het vonnis te bestuderen”.
“Taxiplan van Brussel niet futureproof”
De liberale Brusselse volksvertegenwoordigers Els Ampe (Open Vld) en Vincent De Wolf (MR) betreuren dat er nog steeds geen duidelijk wettelijk en juridisch kader is voor de app en transportdienst Uber. Ze pleiten voor een duidelijk taxiplan. “Misschien zullen velen op de rechter schieten, maar het feit is dat de taxiwetgeving in Brussel niet futureproof is. Er is actie nodig die het gepruts in de marge rechtzet”, vindt Ampe.
De Wolf staat Ampe bij en wijst op “het onvermogen van de Brusselse regering” om een wettelijk kader te voorzien voor de numerieke actoren. “Het is erg schadelijk voor Brussel dat het deze test niet heeft doorstaan en dat het als hoofdstad geen voortrekkersrol kan spelen op het vlak van Smart City”, stelt hij.
Voor de liberalen is het duidelijk dat een nieuw taxiplan komaf moet maken met de lacunes in de taxiwetgeving en de onzekerheid voor bedrijven als Uber. “De stappen die in het taxiplan gezet zijn wegen onvoldoende. Moderne applicaties zoals Uber lopen tegen de muur van het Brusselse verleden aan”, aldus Ampe.
Hi, this is a comment.
To delete a comment, just log in and view the post's comments. There you will have the option to edit or delete them.